Wat is de M-Unit ?

The m-Unit is a digital control center, either operated with push button switch gear or with conventional switch gear like Japanese or Euro-Bikes have.

Also this unit completely replaces the fuse box or circuit breakers. Further functions and features integrated in the m-Unit makes it an exceptional product for the custom bike market. 

This small unit has the size of a cigarette box, is completely moulded and completely resistant to humidity, heat and vibration. 

The m-Unit is the electrical center of the motorbike. It controls and switches all loads completely digital with a micro controller and latest solid-state technology - without any mechanical relays

Site Creator

M-Unit v2

Prijs : 219,95 euro


LET OP, er zijn 2 uitvoeringen van de v2 in omloop, met verschillende hardware en software versies.

( zie bijvoorbeeld de Motogadget informatie : zij spreken over "Features of the new version V.2"

De specificaties verschillen enigzins.

Ook staat er in de Duitse manual meer informatie dan in de Engelstalige versie.


Length/width/depth: 101 x 61 x 28 mm

weight: approx. 180 g

mechanical installation: 2 x M5 bolts (stainless steel)

operation voltage: 9 V - 18 V (v2.0)

operation voltage: 3,5 V - 20 V (v2.1)

operation temperature: -20°... +80°C


1 x input (plus, switched) for ignition lock or m-Lock

7 x pilot input (minus/ground, switched) for left turn signal, right turn signal, low beam/high beam, starter, horn, brake light, kill switch or setup respectively

8 x output (plus) for left turn signal, right turn signal, low beam, high beam, starter, horn, brake light, AUX (switched plus for all other appliances)


Note: As of 6/20/2017 Motogadget will no longer be manufacturing the m-unit v.2

"Under Construction"

Op deze pagina probeer ik relevante informatie weer te geven over wat de M-Unit is, wat hij wel en niet kan, voor- en nadelen, en natuurlijk hoe de M-Unit aan te sluiten.


Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan, dus voorlopig is deze pagina volop in ontwikkeling.

Length/width/depth: 101 x 61 x 28 mm

Just to show how small the M-Unit is.

Aansluiten / bedraden van de M-Unit

Hoe gemakkelijk het ook lijkt te zijn, in de meeste bedradingsschema's , filmpjes en beschrijvingen wordt niet ingegaan op zaken als het aansluiten van cockpitverlichting, oliedruksensor, eventuele temperatuursensor, brandstofniveau sensor.


Ook klopt het niet dat de complete zekeringkast van je motor kan vervallen : wel is het zo dat er een kleiner model gemonteerd kan worden.


Ook staat de M-Unit toe om verbeteringen toe te passen aan het ontwerp van de originele bedrading en de gelijkrichter/regelaar van je GS.

Mocht je de originele stuurschakelaars willen gebruiken, dan heb je een extra uitdaging.


Ik zal nog extra informatie geven over deze zaken op een later tijdstip.
Houd deze pagina in de gaten !

MOTOGADGET M-UNIT V2 KABELSET

prijs : 56,95 euro


Parts delivered


Cable color Diameter Length [m] / Number

brown 2,5 mm² 5 m

black 2,5 mm² 4 m

blue 2,5 mm² 2 m

white 1,5 mm² 4 m

red 1,5 mm² 2 m

yellow 1,5 mm² 4 m

orange 1,5 mm² 4 m

green 1,5 mm² 2 m

purple 1,5 mm² 2 m

white 0,5 mm² 2 m TURN R

blue 0,5 mm² 2 m START

red 0,5 mm² 2 m HORN

yellow 0,5 mm² 2 m TURN L

green 0,5 mm² 2 m CONFIG

orange 0,5 mm² 2 m LIGHT

purple 0,5 mm² 2 m BRAKE

brown 0,5 mm² 2 m GROUND

 

Cable tie small 15 stuks

Cable tie big 15 stuks

Cable end sleeves small 10 stuks

Cable end sleeves medium 10 stuks

Cable end sleeves big 10 stuks

Manual

Bedraden van de M-Unit V2 

Over voltage

het lijkt er op dat de M-Unit behoorlijk bulletproof is, alleen >20 volt kan hij niet tegen.


Daar zijn filters voor te koop, moet ik nog uitzoeken


Functies - mogelijkheden

operation with push button switch gear or conventional switch gear (like Japanese or Euro-Bikes) is possible
completely replaces the fuse box or circuit breakers. Up to 8 independent circuits can be digitally controlled and switched off if necessary. Automatic reset after fault clearance.
diagnostic function with 15 indicator LEDs
best operating safety due to switching operation with micro processor monitoring and controlling.
flexible configuration of all functions due to easy setup
no mechanical Relays. Latest solid state components switching extremly fast without voltage drop or wear
small housing
the m-Unit makes a very simple and easy wiring possible
switching of high and low-beam with only one push button
integrated digital hazard lights. Stays ON despite you have switched OFF the ignition.
integrated digital, load independet flasher relay (like m-Flash). Self cancelling flashers adjustable
NEW!!! Flasher relay like the m-WAVE with fade-in/fade-out look! Self cancelling flashers adjustable
NEW!!! Position light function with your flash lights! Constant low light at all flash lights.
integrated digital brake light modulator (like m-Stop). Flashing mode adjustable
integrated horn relay
integrated anti-theft alarm
smart switch off fuction of loads during start
possibility to operate your rear and brake light with only one wire
absolutely water proof and vibration resistant
'Made in Germany' by motogadget and therefore highest quality

Due to this versatile functions almost all relays, switch boards or fuse boxes in the wiring loom can be omitted. You can build up a new, simple, minimalized wiring harness at your motorbike. 

serial

The serial number is an 8 digit number;  it can be found on the side wall.

Voordelen

info volgt

features

Features of the new version V.2
Reduced standby current of 0.35 mA (equivalent to 0.00035 A) if alarm system off, and 0.48 mA (equivalent to 0.00048 A) if alarm system on - for longer battery life alarm system triggered by position-independent MEMS 3D gravity sensor.Installation in every position possible

alarm system with adjustable pre-alarm and adjustable levels of sensitivity

alarm system can be deactivated for easy transport mode

integrated parking light

voltage range of 3V to 20V

can be used with 6V and 12V electrical systems

with extended voltage range, starting of an engine with a large displacementor high compression is no longer a problem

protected against reverse polarity

protected against overvoltage

extreme cable reduction by integrating all cables of switch or push buttons control including brake light switch in the handlebar. With only one cable the m-Unit V.2 is operated via a digital bus technology (product m-Button is required)

Bedrading

Dit schema geeft een aanwijzing over hoe ik mijn M-Unit ga bedraden.

Zeker als je er over twijfelt of je de M-Button wilt gebruiken.

Houd deze pagina in de gaten, meer informatie volgt !

LED status

LED off :                           input not active, output not powered
LED on :                            input active, output powered – normal condition
Short flashing output : shutdown due short-circuit or overload
Short flash each 2s :     alarm system active


fast flashing - output short circuit or no load connected
continuous light and one - output high current flow, close before shut down
short flash each 2s
one short flash each 2s - alarm system active
(only at „lock“)

Startmotor relais - BLIJFT NODIG

Velen stellen dat een startrelais niet meer nodig is met de M-Unit.

Dat is niet waar !


Uit de Motogadget manual :


Starter motors which coming with solenoid and a solenoid current consumption of maximum 30A

(like Valeo, Bosch, Harley Davidson) can be connected directly to the m-Unit’s „start“ output. In this

case a cable diameter of 2,5mm² has to be applied. All starter motors with external relay (like

Japanese Motorcycles) have to be still powered via the OEM relay. In this case m-Unit’s output

„start“ is connected with the relay which switches the actual cranking current (>100A). Some

Motorcycles have an additional relay to switch the start relay; this second relay is not needed.

CONFIG poort

Dit schema is bedoeld voor gebruik van de M-Unit ZONDER de M-Button.


de config poort is bedoeld om verschillende functies op de M-Unit te programmeren.

Interessant aan dit schema is dat de config port wordt aangesloten op de zijstandaard schakelaar en/of kill switch.

Uitzoeken : is dit juist, en betekent dat dat de AUX poort niet werkt als de CONFIG port geactiveerd is ? Of dat de config poort geprogrammeerd moet worden om zo te werken ?

In dat geval is het interessant om ook het neutraal lampje aan te sluiten als extra beveiliging zodat de startmotor niet geactiveerd kan worden als de motor in de versnelling staat.

Aansluitschema voor M-Button

Wat uitgebreider

hier worden de originele stuurschakelaars gebruikt.

CB750

1 van de weinige schema's waar het gebruik van diodes wordt aangegeven

Perkeer licht functie

UPDATE : the solution to my issue is actually confusion about a built in feature of the Motogadget M-unit that I was unaware of. The voltage bleed is from using toggle switches and leaving the lights on Hi when turning off the M-unit. This will turn on the parking light function and eventually drain the battery.

Hardware versie

Er zijn 2 uitvoeringen van de v2 in omloop, met verschillende hardware en software versies.

( zie bijvoorbeeld de Motogadget informatie : zij spreken over "Features of the new version V.2"

De Engelstalige handleiding v1.1 laat zien :

standby current 1 mA
operating voltage 9 -15 V
operating temperature - 20 - +80 °C

De Engelse handleiding v3.1 is voor modellen vanaf serial no. 00005841 en meldt HW v2.1 en SW v2.0

Specificaties :

standby current 350μA (480μA with activated alarm function)
operating voltage 3,5 - 25V, suitable for 6V and 12V power systems
operating temperature - 20 - +80 °C

Menu navigation

Starting The Setup

• Connect a temporary push button between earth and input „config“. 

• Hold the push button.

• Switch ignition on.

• Release the push button.

• "Turn R" LED is flashing.


Setup

press the push button to choose the menu item on the left you wish to change.

The corresponding flashing LED will show the selected item.

Press and hold the buttom for 2 seconds to enter the OPTION menu on the right of the unit.

Push the button to select the desired option.

Push the button for 2 seconds to return to the menu.


Exit From Setup

Hold the push button until the device change back to normal operation mode. Settings are saved at this time.